הכנסת מגיבה לעתירה בעניין הוועדות: "אין מקום להתערבות שיפוטית"

ישראל רובין No Comments on הכנסת מגיבה לעתירה בעניין הוועדות: "אין מקום להתערבות שיפוטית"

הכנסת מבקשת בתגובתה לדחות את העתירה בשל העובדה שמדובר בהליכים פנים פרלמנטריים שאינם שפיטים ומכיוון שטרם הסתיים הליך הקמת הוועדות וחלוקת המקומות בהן

בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90
22:21
30.04.24
צבי טסלר No Comments on גל של התייקרות מחירים לאחר הפסח | הסל המשתלם

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הכנסת הגישה היום (חמישי) לבג"ץ את תגובתה לעתירת חברי כנסת מהאופוזיציה נגד הקואליציה, בטענה כי הרכב הוועדות עליו החליטה הקואליציה, אינו שוויוני ופוגע בזכותם לייצוג הולם. הכנסת מבקשת בתגובתה לדחות את העתירה בשל העובדה שמדובר בהליכים פנים פרלמנטריים שאינם שפיטים ומכיוון שטרם הסתיים הליך הקמת הוועדות וחלוקת המקומות בהן.

לעמדת הכנסת, יו"ר הכנסת וועדת הכנסת, שהוגשה באמצעות הייעוץ המשפטי לכנסת – דין העתירה להידחות. תחילה, נכתב בתגובה, כי יש קושי בעצם העובדה שמי שנטען כי נפגעו זכויותיהן באופן קשה וניכר, סיעות האופוזיציה לא הגישו את העתירה בעצמן, אלא רק כמה בודדים מחבריהן.

בעניין סמכות בית המשפט להתערב בנושא, נכתב בתגובת הכנסת, כי "על פי ההלכה הפסוקה, הכלל ביחס להליכים פנים פרלמנטריים של הכנסת הוא של אי שפיטות מוסדית כאשר התערבות שיפוטית בהליכים אלה תעשה במקרים חריגים ביותר. אין בפנינו 'מקרה קצה' המצדיק את אותה התערבות שיפוטית חריגה". כלומר, לעמדת הייעוץ המשפטי לכנסת הנושא אינו שפיט.

יש לציין כי נוצר מצב אבסורדי, של היפוך היוצרות, במסגרתו חברי אופוזיציה מהימין, המתנגדים באופן עקרוני לאקטיביזם שיפוטי, מגישים עתירה נגד החלטה של הכנסת, ואילו אנשי יש עתיד והממשלה החדשה, שתמיד טוענים לעליונותו של בג"ץ, כותבים בתגובה לבית המשפט כי הנושא אינו מצדיק התערבות שיפוטית.

"הליך הקמת ועדות הכנסת מצוי בלב ליבו של שיקול הדעת הפוליטי והפרלמנטרי של חברי הכנסת, והוא בעל השלכות פוליטיות רבות ורחבות היקף. מתן סעדי העתירה יחייב את בית המשפט הנכבד להיכנס אל מרכז הזירה הפוליטית בכנסת, ולהכריע במחלוקת שבין הקואליציה לאופוזיציה ובכך למעשה לקחת חלק בעיצוב פניה של הכנסת", נכתב בתגובה.

בתגובה התייחסה הכנסת גם לכך שטרם הסתיימה חלוקת הוועדות: "החלטת מליאת הכנסת בדבר הרכב הוועדות אינה בגדר סוף פסוק. גם לאחר החלטת המליאה נמשכה ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה, ואף נערכה בעניין זה ישיבה אצל יו"ר הכנסת, בעקבות ישיבה זו שלחה יו"ר הקואליציה, חה"כ עידית סלמן, ליו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, חה"כ יריב לוין, מכתב מפורט שבו הועלו ההסכמות של הקואליציה לחלק מדרישות נציגי האופוזיציה: בכלל זה, נמסר כי יש הסכמה של הקואליציה להקטין את הרוב שלה בוועדת העבודה לרוב של 1 בלבד, להגדיל את מספר חברי הכנסת בוועדת החוץ והביטחון ובוועדת הכספים ובכך לאפשר ייצוג משמעותי יותר של חברי הכנסת מסיעות האופוזיציה בוועדות אלה, להעמיד נציגי אופוזיציה בראש ארבע ועדות משנה של ועדת החוץ והביטחון, שעל חשיבותן והשפעתן אין חולק; להעמיד גם בראש ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות (להלן: ועדת הקליטה), חבר כנסת מסיעות האופוזיציה; וכן להגדיל את מספר נציגי האופוזיציה בנשיאות הכנסת".

"הצעה זו נותנת מענה לחלק ניכר מהטענות העולות בעתירה ולקשיים הגלומים בהרכב הוועדות שנקבע. לפיכך, אין מקום לבחינה המצומצמת שנעשתה בעתירה המבקשת לבחון את הסוגיה רק בפריזמה של החלטת מליאת הכנסת מיום 12.7.2021", נכתב בתגובה.

"משהוצעו לאופוזיציה הצעות לשינוי ההרכב האמור, שעודן בתוקף, בחינת הדברים חייבת לקחת בחשבון את ההתפתחויות שחלו לאחר קבלת החלטת המליאה ואת ההשלכה שלהן על טיעוני העותרים", סיכמו משיבי הכנסת.

עוד הוסיפה הכנסת: "לעמדת היועצת המשפטית לכנסת, יש עוד מקום במקרה שבפנינו להמשך הידברות בין הצדדים. אף שהצדדים טרם הגיעו להסכמות בנושא הרכב הוועדות, ממכתבה של יו"ר הקואליציה עולה כי הפערים בין הצדדים הצטמצמו ונראה כי ההליך הפוליטי הפנים-פרלמנטרי טרם מוצה".

ביחס לזכות לייצוג הולם, נכתב בתגובת הכנסת: "אין חולק על החשיבות של עקרון הייצוג היחסי בוועדות הכנסת – המעוגן בסעיף 102 לתקנון הכנסת – ושמהווה עקרון יסוד בדמוקרטיה פרלמנטרית. עקרון זה נועד להבטיח כי ועדות הכנסת ישקפו את הכוח היחסי של הסיעות, כפי שזה בא לידי ביטוי ברצון הבוחר. לעמדת היועצת המשפטית של הכנסת, אף שהבחינה הכוללת של הרכבי הוועדות שומרת על יחסי הכוחות בין הסיעות, הרכבן של חלק מהוועדות אינו מבטא כראוי את יחסי הכוחות בכנסת בין הרוב למיעוט, והוא מעורר קשיים שונים, עליהם גם עמד הייעוץ המשפטי לכנסת במהלך הדיון בוועדה המסדרת ביום 12.7.2021".

"ואולם, המשיבים אינם סבורים שהקשיים הגלומים ברכב הוועדות, בפרט על רקע ההצעה של הקואליציה לעריכת השינויים בו, מהווים סטייה כה ניכרת מעקרון הייצוג היחסי, המצדיקה חריגה מהכלל לפיו אין מקום להתערבות שיפוטית בהליכים פנים-פרלמנטריים. לפיכך, גם בחינה לגופה של הסוגיה מובילה למסקנה, כי הפתרון למחלוקת שבין הצדדים הוא בהמשך מיצוי ההליך הפנים-פרלמנטרי ובהידברות בין הצדדים, כדי שיושג הרכב ועדות המאזן בצורה הולמת יותר את יחסי הכוחות", נכתב בתגובה.

בתוך כך, בג"ץ הודיע היום כי הדיון בעתירה, שיתקיים ביום שני הקרוב יועבר בשידור חי.



0 תגובות